අපේ රටේ පැරණි ජන සමාජය ඇතුලේ දේව වන්දනාව ගහට පොත්ත වගේ බැඳිලා තිබුණ
දෙයක්. අදටත් දෙවියන් කෙරෙහි අපේ විශ්වාසය අඩුවක් නැතුව තියෙනවා. ඉතින් අද
මම ඔයාට ලියන්නේ සරස්වතී මෑණියෝ ගැන. අධ්යාපනයේ මිණි පහන විදියටත් සකල
කලාවන්ට අධිපතිනිය විදියටත් ඇය ගැන අපේ සමාජයේ ජනතාව අතරේ කතාබහට ලක්වෙනවා.
ඉතින් මේ සරස්වතී දේවීය ගැන පුරාණ දේව කතාවල , ජනප්රවාද වල කියවෙන්නේ
මොනවද කියලා තමයි අද මම ඔයාට ලියන්නේ..
සරස්වතී දේව මෑණියන්ගේ උපත ගැන ජනප්රවාද වල කියවෙන ලස්සන කතා තියෙනවා. එක අදහසක කියවෙන්නේ බුදුරජාණන් වහන්සේ ගේ මුව පියුමෙන් සරස්වතී දේවිය පහළ වුනා කියලයි. තවත් තැනක කියවෙන්නේ සරස්වතී ගංඟාව අසලට වෙලා ආර්යයන් නිතර නිතර යාග හෝම පවත්වපු හින්දා මේ ගංගාව දේවත්වයට පත්වුනා කියලා. හැබැයි සරස්වතී මෑණියන්ගේ පහළ වීම සම්බන්ධව තියෙන ජනප්රියම කතාවේ හැටියට විශ්ණු දෙවියන් කිරිමුහුද කළඹපු වෙලාවෙදි මහා බ්රහ්මයාගේ භවනෙහි සරස්වතී දේවියඉපදුනා කියලා තමයි කියවෙන්නේ. ඔය විදියට මේ ලෝකෙට පහළ වුන සරස්වතී මෑණියෝ කාගේ බිරිඳද මේ ගැනත් විවිධ අදහස් විවිධ මත තියෙනවා.
අතීත ජනකථා, ජනප්රවාද වල කියවෙන විදියට සරස්වතී මෑණියො මහා බ්රහ්මයාගේ දියණිය විදියට අඳුන්නනවා. ඒ වගේම මහා බ්රහ්මයාගේ බිරිඳ විදියටත් හඳුන්වන තැන් තියෙනවා. ඒ වගේම ඇය විෂ්ණු දෙවියන්ගේ එක් බිරිඳක් විදියටත් හඳුන්නනවා. විෂ්ණු දෙවියන්ගේ මුව මඬලේ ඇය වාසය කරනවා කියලා තමයි දේව පුරාණයේ කියවෙන්නේ. කොහොම වුනත් මෙතනදි ඔයාට කියන්න රස කතාවක් තියෙනවා.
විෂ්ණු දෙවියන්ට සරස්වතී , ගංගා , ලක්ෂ්මි කියලා බිරින්දෑ වරු තුන්දෙනෙක් ඉඳලා තියෙනවා. හැබැයි ඉතින් මේ තුන්දෙනා අතරේ හැමතිස්සෙම ප්රශ්න හින්දා විෂ්ණු දෙවියො තීරණයක් අරගන්නවා. ලක්ෂ්මී දේවිය මහා බ්රහ්මයාටත් භාරදීලා තියෙනවා. ඔන්න ඔහොම තමයි විෂ්ණු දෙවියන්ගේ බිරිඳ මහා බ්රහ්මයාට භාර වුනේ.
සරස්වතී දේවියට වන්දනාමාන කරන අයට සිහිබුද්ධිය වඩවා ගන්න, පාඩම් මතක තියාගන්න,
අධ්යාපනය දියුණුව ඇති කරගන්න වගේම විශේෂයෙන්ම කලා කටයුතු වල යෙදෙන අයට ඒ ඉගෙනීම් කටයුතු බාධාවක් නැතුව කරගෙන යන්න පිහිට ආරක්ෂාව ලැබෙනවා කියලා තමයි අපේ පැරැන්නො විශ්වාස කරන්නේ. කලා කටයුතු වගේම ගුප්ත විද්යාව ජ්යතිෂවිද්යාව ප්රගුණ කරන්නන්ට සරස්වතී මෑණියන්ගේ පිහිට ආරක්ෂාව ලැබෙනවා කියලත් විශ්වාස කෙරෙනවා. ඒ වගේම ඒ පිහිට ලබාගන්න සරස්වතී දැහැන, මන්ත්ර, ශ්ලෝක, කන්නලව් පාවිච්චි කරලා තියෙනවා කියලා දැනගන්න ලැබෙනවා.
ඖෂංගි ගායනා සේනානායක
සරස්වතී දේව මෑණියන්ගේ උපත ගැන ජනප්රවාද වල කියවෙන ලස්සන කතා තියෙනවා. එක අදහසක කියවෙන්නේ බුදුරජාණන් වහන්සේ ගේ මුව පියුමෙන් සරස්වතී දේවිය පහළ වුනා කියලයි. තවත් තැනක කියවෙන්නේ සරස්වතී ගංඟාව අසලට වෙලා ආර්යයන් නිතර නිතර යාග හෝම පවත්වපු හින්දා මේ ගංගාව දේවත්වයට පත්වුනා කියලා. හැබැයි සරස්වතී මෑණියන්ගේ පහළ වීම සම්බන්ධව තියෙන ජනප්රියම කතාවේ හැටියට විශ්ණු දෙවියන් කිරිමුහුද කළඹපු වෙලාවෙදි මහා බ්රහ්මයාගේ භවනෙහි සරස්වතී දේවියඉපදුනා කියලා තමයි කියවෙන්නේ. ඔය විදියට මේ ලෝකෙට පහළ වුන සරස්වතී මෑණියෝ කාගේ බිරිඳද මේ ගැනත් විවිධ අදහස් විවිධ මත තියෙනවා.
අතීත ජනකථා, ජනප්රවාද වල කියවෙන විදියට සරස්වතී මෑණියො මහා බ්රහ්මයාගේ දියණිය විදියට අඳුන්නනවා. ඒ වගේම මහා බ්රහ්මයාගේ බිරිඳ විදියටත් හඳුන්වන තැන් තියෙනවා. ඒ වගේම ඇය විෂ්ණු දෙවියන්ගේ එක් බිරිඳක් විදියටත් හඳුන්නනවා. විෂ්ණු දෙවියන්ගේ මුව මඬලේ ඇය වාසය කරනවා කියලා තමයි දේව පුරාණයේ කියවෙන්නේ. කොහොම වුනත් මෙතනදි ඔයාට කියන්න රස කතාවක් තියෙනවා.
විෂ්ණු දෙවියන්ට සරස්වතී , ගංගා , ලක්ෂ්මි කියලා බිරින්දෑ වරු තුන්දෙනෙක් ඉඳලා තියෙනවා. හැබැයි ඉතින් මේ තුන්දෙනා අතරේ හැමතිස්සෙම ප්රශ්න හින්දා විෂ්ණු දෙවියො තීරණයක් අරගන්නවා. ලක්ෂ්මී දේවිය මහා බ්රහ්මයාටත් භාරදීලා තියෙනවා. ඔන්න ඔහොම තමයි විෂ්ණු දෙවියන්ගේ බිරිඳ මහා බ්රහ්මයාට භාර වුනේ.
සරස්වතී දේවියට වන්දනාමාන කරන අයට සිහිබුද්ධිය වඩවා ගන්න, පාඩම් මතක තියාගන්න,
අධ්යාපනය දියුණුව ඇති කරගන්න වගේම විශේෂයෙන්ම කලා කටයුතු වල යෙදෙන අයට ඒ ඉගෙනීම් කටයුතු බාධාවක් නැතුව කරගෙන යන්න පිහිට ආරක්ෂාව ලැබෙනවා කියලා තමයි අපේ පැරැන්නො විශ්වාස කරන්නේ. කලා කටයුතු වගේම ගුප්ත විද්යාව ජ්යතිෂවිද්යාව ප්රගුණ කරන්නන්ට සරස්වතී මෑණියන්ගේ පිහිට ආරක්ෂාව ලැබෙනවා කියලත් විශ්වාස කෙරෙනවා. ඒ වගේම ඒ පිහිට ලබාගන්න සරස්වතී දැහැන, මන්ත්ර, ශ්ලෝක, කන්නලව් පාවිච්චි කරලා තියෙනවා කියලා දැනගන්න ලැබෙනවා.
ඖෂංගි ගායනා සේනානායක
Comments
Post a Comment